تی ای. خودت را دوست داشته باش

من تازگی ها با تی ای یا مکتب تحلیل کنش متقابل آشنا شدم. تا حالا خیلی مطالبش را مفید دیدم، یعنی بحث هایی که درباره بخش های مختلف شخصیت و نحوه مدیریت روابط میکنه را خیلی دوست دارم. امروز ه. یه چیزی  نوشته بود توی کامنت های توی ف.ب که خیلی به نظرم درست آمد،  ه. میگه :

«تجربه شخصی من و راهنماییهای چند ساله استادم آقای استینر می گه که درگیر لایه های تودرتوشدن و کنکاش ناخودآگاه و روان و بچگیمون گاهی خیلی راه سختی هست و معلوم نیست چقدر به ما کمک می کنه. الان دارم با یه آقای دکتر روانکاو برنامه آموزشی می نویسم ایشون هم معتقده که منابع روان شناسی اونقدر وسیع و گیج کننده شده اند که گاهی مضر می شوند تا مفید. اگه دوست داری مطلب بخونی در حیطه خودشناسی خوبه اما لپ مطلب اینه که «ما از نظر عاطفی احساس امنیت کنیم و احساس خوب بودن پیدا کنیم». بخشی از این امنیت توی روابط اجتماعی می توه بدست بیاد و بخشی از اون به واسطه ارتباطات معنوی.این تجربه من هست. شاید این ایده به نظرت کمی غریب و دور بیاد!نمی دونم!اونچه ما بهش احتیاج داریم حداقلی از دانش درباره خودمون هست. و بعد نیاز داریم که تصمیم گیری مجدد بکنیم نسبت به خودمون و دیگران و دنیا. و بعد هم وارد عمل بشیم و تغییر روش بدیم. تغییر بیشتر در حوزه عاطفی و ذهنی باید برخ بده، نه لزوما شناختی و معرفتی باشه. ما گاهی مطلب می خونیم و هی غقرقره می کنیم اما اینکه چقدر با خودمون درگیر میشم این مهمه.اصلا منظورم فرد خاصی نیست. مکانیزم کلی که معمولا همه ما درگیرش هستیم.»

گاهی حس میکنم دقیقا برای اینکه با خودم درگیر نشوم،مدتها و مدتها فقط به خواندن درباره خودم مشغول بوده ام.برای اینکه با مساله اصلی که دوست داشتن خود است درگیر نشوم فقط هی خوانده ام و خوانده ام. می دانم. ه. راست میگوید باید به جای درگیری با این تئوریها با خود درگیر شد. یعنی با خود مواجه شد.

پاسخی بگذارید

