The thorn birds

این داستان را وقتی داشتم انگلیسی ام را تقویت می کردم،برای تمرین خواندم. خیلی  برایم جذاب بود و تا مدتها شخصیت ها توی ذهنم بودند . یادم هست تا کتاب را تمام نکردم زمینش نگذاشتم. یادم هست که شبها از خستگی کتاب را زمین می گذاشتم و به این امید که فردا بقیه اش را می خوانم،سربه بالین می گذاشتم. چند روز پیش دیدم که لیلای لیلی که سالهاست نوشته هایش را می خوانم و تازگیها توی فیس بوک هم پیداش کردم ، توی فیس بوکش یه پست درباره این فیلم گذاشته .  فیلم را پیدا کردم. یک سریال تلوزیونی بلند با بازیهای نه خیلی دلچسب ولی با یک شخصیت رالف واقعی. آن رالف واقعی توی فیلم هیچ جوری دیگری توی ذهن من نبود. من هم جای مگی  بودم عاشقش می شدم و تمام عمرم به هر مرد دیگری نه می گفتم. با  وجود همه خودخواهی  ها و جاه طلبی هایش.(شاید به مردهای دیگر نه نمی گفتم ولی حتما عاشق رالف می شدم،اگر بخواهم صادق باشم). با اینکه همه داستان را می دانستم، با اینکه مرگ فرانک،دن، خودکشی مری،خیانت رالف به مگی و خانواده اش …. همه را می دانستم بازهم کلی احساساتم به جوشش در آمد. می دانم چرا. برای ما که از یک محیط مذهبی و با ترتبیت مذهبی آمده ایم،رالف کشیش که حالا عنوان بیشاپ کلیسای واتیکان را هم دارد، توی رختخواب با یک زن شوهر دار،امر نا آشنایی نیست. شاید ما عقده ها و ممنوعه های خودمان را در بوسه های تند و دیوانه وار رالف بر دهان تشنه و جوان مگی می بینیم. شاید عشق حسرت بار مگی یا مادرش و شیوه ای که این دو زن کوشیدند سهمی از مردهای ممنوعه زندگیشان برای خودشان دست و پا کنند،یاد آور همه تلاشهای خودم برای سهم بردن از ممنوعه هایم بود.

بار اول که کتاب را خواندم با تمام وجودم از کلیسای واتیکان، کاتولیسم،  کشیش ها و بیشتر از همه از این رالف متنفر شدم. برایم عشق قابل تاخت زدن با هیچ چیزی نبود و مردی که به عشق چنان بزرگی نه میگوید، احمق جاه طلبی بیشتر نبود که سرتاپا پوشیده از دروغ و تزویر است.

حالا ولی چند سالی پیرتر شده ام. کمی تجربیاتم بیشتر شده. دورویی رالف را می توانم ببخشم. شاید دیگر ایده آلیست نیستم،شاید دیگر از آدمها توقعی ندارم و کسی مثل پدر رالف برایم واقعی تر به نظر می آید.

پاسخی بگذارید

