آستانه تحمل

یک بار  با دوستی درباره شرایط ایران حرف می زدیم،شرایطی که صد البته هر روز دارد رو به بدتر شدن می رود. تحلیل دوستم این بود که این شرایط بد هیچ واکنشی از سوی مردم برنخواهد انگیخت چونکه به موازات بدتر شدن شرایط،آستانه تحمل مردم هم بالاتر می رود و مردم درد بیشتر  و بیشتری را معمولی خواهند انگاشت و با آن کنار خواهند آمد.

فکرمیکنم با کمی اختلاف بتوان این مساله را درباره شرایط شخصی هم حکم کرد. من خیلی وقت بود که به این مساله واقف شده بودم که مشکلات روحی و شخصیتی به هم زده ام که روی روابطم،تصمیم گیریهایم و البته تواناییهایم تاثیر جدی می گذارد. از سالها پیش سعی کردم برای مساله راه حلهایی پیدا کنم. از مدیکیشن و استفاده از دارو گرفته تا مشاوره. البته مدیکیشن که اصلا روی من جواب نداد و من نتوانستم دوران اولیه که همان دوران مقاومت بدن است را به سلامت از سربگذارنم و کلا بعد از چند بار تلاش و شکست بی خیال ماجرا شدم. مشاوره ها هم با آن روحیهارباب مابانه ای که توی ایران حاکم بود-یا با توجه به پول و شرایطم نصیب من میشد- خیلی مثبت به حالم نبود. البته مشاوره هایی که الان دوستانم از خانها و آقایان به اصطلاح مشاور می گیرند و آتشی که این توصیه های اشتباه به زندگیشان می زند، همه من را به این نتیجه می رساند که کار خوبی کردم آن مشاوره های کذایی را رها کردم. خلاصه بعد از سالها یاد گرفتم که با این مساله کنار بیایم و به اصطلاح حساسیتم نسبت به موضوع از بین رفت. آستانه تحملم درباره مشکلی که می دانستم دارم بالا رفت و آرام آرام با همین مشکل زندگی کردن را یاد گرفتم.

تا اینکه چند وقت پیش با مکتب جدید تحلیل کنش متقابل و دوستی آشنا شدم که شخصا دوره ها را گذارنده بود و حالا برای دیگران دوره برگذار می کرد. شیوه رفتار دوستم  و حساسیت و نگرانی اش نسبت به من باعث شد که یادم بیاید که چقدر آستانه تحمل من بالا رفته بود و به عبارت ساده تر شخصا به مشکلم بی توجه شده بودم. حالا که حساسیت های دوستم را می بینم و اینهمه تلاشی که برای رفع مشکلم می کند را زیر نظر می گیرم بیشتر و بیشتر متوجه میشوم که حق با اوست،مساله حیاتی است، مساله فوری است. باید کاری برایش کرد، فقط من بودم توی اینهمه سالها که درجه حساسیتم بالاتر و بالاتر رفته بود و اینقدر به درد بی اعتنا شده بودم.کاش به درد خودمان به درد دیگران بی اعتنا نشویم.کاش هنوز قدر درد کشیدن را بدانیم که هنوز خیلی خیلی بهتر از کرختی عاطفی است.

پاسخی بگذارید

