یک دوست قدیمی، خیلی قدیمی ها یعنی مال ده سال پیش که حدود هفت سالی میشد که ندیده بودمش، این اواخر خبر داد که داره میاد سوئد. داشت می رفت اوپسالا، من هم آدرس یکی از دوستهام توی اوپسالا را دادم. خوشبختانه کلی با هم دوست شده بودند. سه چهار روزی هم پیش من توی استکهلم بود. اول که بیچاره را کچل کردیم ازبس درباره آلمان پرسیدیم.  از پایه حقوق گرفته تا بازیابی زباله ها ما ازش اطلاعات گرفتیم. ولی بین صحبتهاش خودش یه سوالی کرد که برام خیلی جالب بود و منو توی فکر برد. ازم پرسید که آیا تا به حال شده که وقتی که توی خیابانهای استکهلم حرکت می کنم،تصور کنم یا حس کنم که دارم توی تهران حرکت می کنم. نه! تا به حال حتی برای یکبار هم این اتفاق نیافتاده. من هرگر چنین حسی نداشتم. اینقدر فضاها با هم متفاوتند و تفاوت پر رنگ است و آدم از تفاوت آگاه است که نمی شود حتی یک لحظه بی خیالش شد یا ندیده گرفتش. من یک سبک زندگی داشتم توی ایران که از آن سبک زندگی با یک مجموعه ای از بوها، دمای هوا،نور خورشید و …آمیخته بودند. برای من خیلی خیلی عادی بود که رمانهای ایتالیایی را توی تابستان بخوانم و خودم را در فضای گرم و عرق کرده تابستان ایتالیا حس کنم، رمانهای همینگوی را مثل یک درس جدی،همه جا دنبال خودم ببرم و با سرسختی توی آفتاب نیمه گرم زمستان با آنها کلنجار بروم. اصلا این قضیه توی آفتاب نشستن و رمان خواندن یک عادتی برای من بود که الان هیچ جوری به دست نمی آید. یک هفته است که استکهلم دارد باران می آید. شخصا خسته و دلمرده شده ام. باز به یمن حضور مرضیه فضا کمی زنده تر بود ولی واقعا این بی آفتابی خسته ام کرده است.

به مرضیه می گویم می خواهم بروم ایتالیا زندگی کنم، می داند به خاظر آفتاب است. می گوید آفتابش را دوست خواهی داشت ولی فرهنگ مردمش را نه.

ولی من دوست دارم به فانتزی خودم دامن بزنم. همان طوری که مرد فروشنده گوشه ی میدان، ما را به اشتباه ایتالیایی گرفته بود، و چند کلمه به ایتالیایی می پراند،دوست دارم فکر کنم که من اصلا ایتالیایی بوده ام و توی بیمارستان عوضم کرده اند. دوست دارم بروم ایتالیایی یاد بگیرم و بعدش بروم توی یه شهر جنوبی ایتالیا زندگی کنم و آنقدر آفتاب بگیرم که همه یخهای وجودم آب شود.

3 پاسخ به “

  1. مرضیه راس میگه هلیا. ایتالیا جای زندگی نیس. یعنی اگه قراره بری ایتالیا خب برو ایران دیگه چه کاریه. ولی برای افتاب گرفتن خوبه 🙂

  2. چقدر سیستم دیدگاه گذاری!!! باحاله اینجا! «دیدگاه شما چشم به راه بررسی است!» اینا رو خودت انتخاب کردی؟ ها ها

    • نه دوستم خود این سیستم لعنتی اینجوری کرده. البته من می توانم آدرس تو را ذخیره کنم که دیگه به ات مشکوک نباشه هی بره تحقیق و بررسی 🙂

پاسخی بگذارید

