مرسی هم توی مصر رای آورد.

نمی خواهم ادعا کنم که جام جهان بین دارم و دنیا را پیش بینی میکنم، یا اینکه ادعای تحلیل سیاسی خیلی بالا کنم ولی واقعا از وقتی که انقلاب مصر شروع شد،من با دیده تردید به همه اوضاع نگاه می کردم. باید ایرانی باشی، باید توی انقلاب و جنگ به دنیا آمده و بزرگ شده باشی تا به هرچیزی که بوی انقلاب  آنهم از نوع اسلامی اش بدهد ، بدبین باشی. اسلام در خاورمیانه خیلی قوی است، اصلا مذهب اینجا قوی است و نقش مهمی بازی میکند و مذهب آنهم به این شکل اجتماعی و عمومی اش ،جامعه را از دموکراسی دور نگه می دارد. این نظر من است . من به اسلام مدرن و مذهب مدرن اعتقاد ندارم. یعنی اگر هم چنین چیزی ممکن باشد،برای محافظت از دموکراسی پیش پیش باید مذهب را به حیطه خصوصی محدود کرده باشیم. حالا این مذهب محدود شده می تواند مدرن هم باشد ولی واقعا اعتقادی ندارم که بگوییم چون این مذهب مدرن شده است در حیطه عمومی و قانون گذاری می تواند جای داشته باشد. مذهب قرنها و قرنها وقت داشته که ماهیت خودش را ثابت کند. آزموده را آزمودن خطاست.

با ترید و اندوه به نتایج انتخابات مصر نگاه میکنم. انقلابی اسلامی در پیش دارید؟ لایه های اسلامی زیرین جامعه که سالها زیر حکومت مبارک سرکوب شده اند آرام آرام قدرت خواهند گرفت. آری مسلمانان دوباره قدرت خواهند گرفت. ایران اسلامی یکبار دیگر در همین نزدیکی ها تجربه خواهد شد.

پاسخی بگذارید

