شانه هایت

دیروز توی تاکسی که نشسته بودم،  راننده تاکسی پرسید کجایی. خودش می بایست خاورمیانه ای باشد. از روی اسمش که روی کارتش جلوی دید نصب شده بود حدس زدم باید اهل عراق باشد.  اهل کردستان عراق بود. برای اولین بار یک کرد به اینکه عراقی خوانده بودمش اعتراضی نکرد. در عوض در تایید سرش را تکان داد که آری اهل کردستان عراق است. فارسی را کمی می توانست صحبت کند. به روایت خودش آنقدری که متوجه می شد نمی توانست صحبت کند. ولی جمله ها و تکه هایش به فارسی خیلی شیرین بود.خیلی هم ذوق و شوق داشت،دانشش از فارسی را به من نشان بدهد. وقتی گفتم اهل اصفهانم، زودی اصفهان نصف جهان را گفت. عاشق خواننده های پاپ ایرانی بود. طرفدار پرو پا قرص داریوش بود. ولی هایده،مهستی، معین و ابی را هم خیلی دوست داشت.به افتخار من آهنگ شانه هایت هایده را گذاشت. دستگاه پخش ماشین خیلی خوب بود. صدای هایده توی ماشین می پیچید،ما توی بزرگراههای استکهلم با سرعت ملایمی می راندیم و هوا آنقدر گرم بود که نیاز باشد کولر ماشین را روشن کنیم.برای من که به این سرما و سکوت اسکاندیناوی عادت کرده ام،  برای یک لحظه حسی شبیه حسهای ایران به ام دست داد. انگار توی یک ظهر جمعه توی تهران با دوستی رانندگی می کردم و قرار بود حالا مثلا از چمران برویم پایین که من توی توحید پیاده شوم و بروم توی خانه ام ته آن کوچه ی تنگ بن بست توی خیابان آذربایجان.

سرم را که برگرداندم ولی دیدم که یک رودخانه بزرگ و زیبا دست راستم در جریانه .ساختمانهای متوازن با شکلها ولی رنگهای مختلف کنارم ردیف شده اند. بعد یادم آمد که من ایران را با همه خوبی ها و بدیهایی که برایم داشت،ترک کردم و آمدم به این شهر زیبای اسکاندیناوی. آری من دوستانم را،ظهرهای گرم جمعه، تهران پر دود و ترافیک با ساختمانهای عجیب و غریب و زندگی پرنبضش را ترک کردم و به این سرزمین آرام و سبز آمدم.

3 پاسخ به “شانه هایت

  1. بابا!ای پولدار!ای تاکسی سوار شو! ای فخار! 🙂

    • خدمت شما عرض کنم که بنده برای مقاصد شخصی تا به حال سوار تاکسی نشدم . این تاکسی برای کار بود. یعنی بنده داشتم همراه کسی می رفتم و ایشون اصولا کارت رایگان تاکسی دارند 🙂

  2. البته صبا صادقانه بگم که تمام مدت دوست داشتم تصور کنم که شخصا تاکسی را گرفتم ها 🙂 توی دلم کلی تصور کردم

پاسخی بگذارید

