رستوران اتیوپیایی

در راستای آشنایی با فرهنگهای ناشناخته ما تصمیم گرفتیم به رستورانهای  کشورهای مختلف سر بزنیم و به نوبت به غذهای مختلف را امتحان کنیم. غذاهای اروپایی ، خاورمیانه ای ،چینی ،هندی و ژاپنی را امتحان کرده بودم و حالا نوبت به غذای بسیار جدیدی رسید! غذای اتیوپیایی! راستش  اولش که قرار شد برویم من کمی شک برم داشت. هی همکلاسیهای آفریقایی ام-که به عنوان یک واقعیت و نه یک اتهام، سطح بهداشتی پایین تری از سایرین را رعایت می کردند- توی مدرسه زبان سوئدی می آمد جلوی چشمم و  فکر می کردم یعنی چه غذایی قرار است به خورد ما بدهند .  توی وب سایت  یک رستوران  اتیوپیای یهم عکس یه پرس غذا بود و با دست چند تا آدم توی بشفاب  که نشان می داد چند تا آدم دارند با دست از یک ظر غذا می خورند، این عکس حتی  ترسم را بیشتر کرد. ولی مخالفتهای من به نژادپرستی تعبیر شد و مزید بر آن حس کنجاوی خود هم بر دودلی ام غلبه کرد. نهایتا به خودم گفتم اینقدر پیش داوری نداشته باش. برو و شخصا امتحان کن. فط مانده بود که  ساعتهای باز بودن رستورانها را کنترل کنیم. از قضا  به طرز مشکوکی تعاد زیادی از رستورانها  بسته بودند. اینقدر تعداد رستورانهای بسته زیاد شد که ما شک کردیم و جستجوها را بیشتر کردیم و  آخر دست به یک مقاله بر خوردیم که بله بسیاری از این رستورانها از  سوی وزرات بهداشت پلمب شده اند. یعنی اینقدر اوضاع بد بوده که حتی اخطاریه هم دریافت نکرده اند، بلکه در جا بسته شده اند.. به عنوان یک انسان شناس  می گویم که معیارهای بهداشتی اتیوپی با معیارهای بهداشتی سوئد تفاوت زیادی دارد. و شاید علت بسته شدن رستورانها عدم توانایی مدیران این رستورانها در ترجمه درست فرهنگ خود به فرهنگ سوئدی باشد. من این را می فهمم ولی شخصا ترجیح می دهم از معیارهای سوئدی پیروی کنم. این به این معنی نیست که من نژاد پرستم. این یک انتخاب است بر حسب داده ها و تجربیات زندگی شخصی ام.

به نظرم نژاد پرستی از جایی شروع می شود که من حقوق کمتری برای یک نژاد خاص قائل میشوم که من چنین تصوری نسبت به هیج نژادی ندارم.

پاسخی بگذارید

