شبی در دورتموند

گاهی که  آدم سرش خیلی شلوغه،گاهی که کارهای روزمره ای که باید انجام بشوند، هدفهای کوتاه مدت و بلند مدتی که برای خودت تعیین کردی، هی بازت داشتند از اینکه سراغ جاهای خلوت دلت را بگیری، ممکنه یه حادثه ای پیش بیاد که یک چیزهایی را یاد بیاره که یادآوریشان هم خیلی شیرینه هم خیلی تلخه . شیرین از این جهت که حس های خیلی اصیلی را زنده میکنند و زنگهایی توی وجوت را می نوازند که آهنگشان از عمق جانت می آید و غمگین از این جهت که می بینی چه مدت طولانی از چنین لحظه های نابی محروم بودی.

ماجرای آشنایی من با دوست آلمانیم که دوست دارم به همین نام بناممش، شاید چیزی از همین دست بود.

روحیه سرد و ساکت سوئدی ها،تنهایی های شخصیم که  البته چیز عجیبی نبود و احتمالا هر مهاجری باش مواجه، فشارهای مهاجرت که کمابیش باید تنهایی تحملشان میکردم، همه و همه من را آرام آرام سوق دادند که در تنهایی هایم برای خودم آرامش جستجو کنم. تلاشهای نافرجامم برای پیدا کردن دوست و دوستی صادقانه، روابط غیر سالمی که اطرافم بود همه و همه من را قانع کرد که توی تنهایی خودم، توی پیاده روی هایم، چت هایم، برای خودم آواز خواندن و…آرامش و شادی را جستجو کنم.

دیگر  آرام آرام داشتم لذت معاشرت با آدمهای دوست داشتنی را از یاد می بردم. آرام آرام داشتم فراموش میکردم که  لذتی که در معاشرت با دیگری هست هرگز در تنهایی خانه نیست.

شبی که در دورتموند گذشت یادآوری تجربه ای از همین دست بود. اینکه من با همه بدبینی هایم نسبت به روابط انسانی هنوز میتوانم تا دو صبح بنشینم یک ساندویچ کره گاز بزنم و از هر دری حرف بزنم و حرف کم نیارم و اصلا همه اش صحبت ها خوب باشد .من که یادگرفته بودم برای نزدیک شدن به آدمها باید هزار گام آرام برداشت  و صبور بود و سالها در انتظار بود، من دوباره یادم آمد که همه این بازیها در یک لحظه نقش بر آب میشود اگر کسی از جنس تو باشد.

دور از عزیزترین دوستهام خیلی وقت بود که چنین گفتگویی را با کسی تجربه نکرده بودم. مدتها بود که همه آن حسهای خوب را فراموش کرده بودم. فراموش کرده بودم میشود اینقدر سریع و ساده صمیمی شد. مثل شبی که با نیلوفر دوست شدم. یا مثل آن بعد از ظهری که بالاخره سر یکی از آن چایی های معروف نیره، سفره دلمان برای همدیگر باز شد . سفره ای که هرگز بسته نخواهد شد.

صمیمت را از یاد برده بودم،مزه اش را میگویم.دوباره مزه اش کردم. دوباره حس نزدیکی را چشیدم.

پاسخی بگذارید

