برلین دوست داشتنی

برلین یکی از شهرهایی که من میتونم به جرات بگم میتوانم همه زندگیم را توش بگذارنم. این حرف را درباره استکهلم یا اصفهان نمیتوانم بگویم.ولی برلین شهریه که میشه توش سالها زندگی کرد و کرد و کرد و زندگی کرد.

یک شهر چند فرهنگه با قومیتها، زبانها،رنگها و بوهای مختلف. در این شهر از هر زبانی در دنیا صدایی میشنوید، از هرگروه قومی،مذهبی یا نژادی نمونه ای آنجاهست.یک جامعه بسیار مداراگر، متنوع و سکسی که آمیخته با نظم و سرعت آلمانی ترکیب فوق العاده ای به وجود آورده . این جمله درباره برلین گفته میشود که برلین فقط برلین است و اصلا شباهتی به بقیه بخشهای آلمان ندارد. به نظر من همه زیبایی برلین به برلین بودنش است نه به یک شهر آلمانی بودنش.

درمقایسه با استکهلم برلین خیلی ارزانتر،شلوغ تر، سریع تر، بزرگتر، پر نبض تر،رها تر و البته آشفته تر است. مردم فقط توی اتوبانهای بدون محدودیت سرعت نیست که تند میرانند، حتی دوچرخه سوارهاهم توی شلوغی با سرعت از لای پیاد ها راه پیدا میکنند و جالبه که هیچ کس از این موضوع ناراحت نمیشه. ماشینها هی از هم سبقت میگیرند شاید به نظرتان عجیب بیاید ،ولی من به ندرت دیدم مردم توی استکهلم از هم سبقت بگیرند. همه همیشه دارند با 70 تا رانندگی میکنند. ،مردم-پیاده ها-خیلی هم در قید چراغ راهنمایی نیستند.

اصلا همه چیز یکجوری رهاست. حتی سگها هم خیلی وقتها بدون قلاده آزاد برای خودشان حرکت میکنند. من که با اینهمه فشار و قانون های دست وپاگیر سوسیالیستی سوئد تجربه اروپا را آغاز کرده بودم،توی برلین کلی مزه آزادی 🙂 را دوباره زیر زبونم حس کردم.

مردم البته خیلی بازتر از مردم سوئد هستند. به قول دوست آلمانی ام خیلی دیرکت -رک؟؟-هستند. و به قول دوست ایرانیم تو را برانداز میکنند و حسشان خوب یا بد را یکجوری به تو می فهمانند. خیلی تجربه زندگی روزمره مثلا فقط همین از خانه بیرون آمدن و سوار اتوبوس شدن با تجربه مشابه اش توی استکهلم فرق دارد. توی استکهلم آدمها برای هم نامرئی هستند. همه تظاهر میکنند که همدیگر را نمیببند. هرکسی دارد بیرون پنجره را نگاه میکند یا سرش به گوشی موبایلش گرم است.توی برلین مردم واقعا به کار هم کار دارند. به هم نگاه میکنند، با هم تماس چشمی برقرار میکنند. اگر یک سانتیمتر  به خاطر مسافر کناری از جایت تکان بخوری، سرش را برمیگرداند،توی چشمت نگاه میکند و میگوید دانکه شون. نه مثل مردم استکهلم که اگر جایت را هم بشان تعارف کنی در نهایت امر ممکن است شتابزده در حالیکه به سمت دیگری نگاه میکنند بگویند تاک!

تجربه زندگی و آدمها توی برلین خیلی به آنچه من زندگی می نامنش نزدیکتر است تا آنچه در استکهلم دارم تجربه میکنم.

1 پاسخ به “برلین دوست داشتنی

  1. خوشحالم كه رفتي سفر … دلم براي زندگي در يك شهر زنده تنگ شده گويي دهلي باشه يا برليني كه تصوير كردي

پاسخی بگذارید

