این اتفاق ممکنه باز رخ بده

چیزهایی که از برلین برای گفتن دارم زیادند. ولی فقط دیگر حسش نیست. فقط دوست دارم دو تا نکته خیلی برجسته را بگم یکی موزه های پس از جنگه و دیگری زندگی شبانه برلین. اولی را همینجا می نویسم  و دومی را به پست بعدی موکول میکنم. به نظر من هرکسی باید بره برلین و یک سری به موزه هولوکاست بزنه. بعدش هم بره موزه توپوگرافی ترور را ببینه که توش اسناد، مدارک و سخنرانی های رهبران نازیها قابل شنیدنه. واقعا هرکسی باید بره اونجا. اون مدارک را بخوانه، آن صداها را بشنوه و آن عکسها را ببینه تا بفهمه که چقدر خطر نژادپرستی جدیه.

توی موزه توپوگرافی ترور یک عکسی بود که توش مراسم تنبیه و تحقیر یک دختر 19 ساله آلمانی را نشان میداد. این دختر با فردی غیر از نژاد پاک آلمانی -یک مرد لهستانی- رابطه برقرار کرده بود. به عنوان مجازات این دختر را توی میدان شهر آوردند، موهایش را از ته زدند و جمعیت هوش کردند. مرد لهستانی هم به تبع اعدام شد.

هولناک ترین نکته عکس نه چهره ترسیده دختر که چهره شاد و پرنشاط تماشاچیان بود که با هیجان و تایید به صحنه نگاه میکردند. نژاد پرستی از هیتلر شروع نشد. از همین مردم کوچه و خیابان، از همین بقال و خیاط و دکتر و معلم معمولی شروع شد. نژاد پرستی از ما به رهبرانمان میرسد نه برعکس.

توی موزه هولوکاست اولین چیزی که چشم آدم را میگیره یک تابلوی بزرگه که به نقل از کسی که اسمش یادم نمیاد میگه:  این اتفاق افتاد و ممکنه که باز هم بیافته.

من فکر میکنم حقیقت داره. نژاد پرستی هنوز ممکنه رخ بده و هنوز هم البته رخ میده.  خطر نژادپرستی خیلی جدیه. همه ما توی این ریسک هستیم که به دام احساسات نژادپرستانه بیافتیم. یکسری برید برلین ولی موزه هولوکاست را آخرین جایی بگذارید که میخواهیید ببینید. چون بعد از این موزه دیگه دل و دماغ هیچ کاری ندارید. شاید مثل من فقط بخواهید روی سنگهای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم بنشینید و فقط گریه کنید. گریه کنید برای همه جانهایی که بیهوده تلف شد و همه شرافت انسانی که بی دلیل به باد شد.

پاسخی بگذارید

