تسلیم

متاسفانه اسم بیشتر کتابهایی که توی نوجوانی خوندم،که اکثرا رمان بودند، را به یاد نمیارم. ولی جزئیات داستانها و بعضی از گفتگوها با دقت شیشه ای توی ذهنم میچرخد. یادم هست یک رمان آلمانی میخواندم درباره یک خانواده آلمانی درست سالهای قبل از شروع جنگ، سالهایی که هنوز یهودیها زندگی عادی توی آلمان داشتند. داستان درباره پسر ده-دوازده ساله ای است که یک بار مادرش را معلم خصوصی-یهودی- اش توی رختخواب میبیند. بعد داستان را به پدر میگوید و خوب البته میتوانید عواقب کار را حدس بزنید. یکی از روزهایی که مادر در طول روز با معلم پسرش عشقبازی کرده است و شب سرمیز شام با خرسندی تمام نقش مادر و همسر را بازی میکند، صحنه از چشم پسر اینگونه توصیف میشود:» پدر مثل همیشه در حال صحبت کردن درباره کارهای مربوط به شغلش است. مادر با توجه تمام به پدر گوش میکند. چشم به دهان پدر دوخته و خودش را غرق در  لذت تسلیم این مرد قدرتمندن بودن کرده …» شاید جمله بندی خیلی دقیق نباشد ولی مطمئنم این کلمه » تسلیم» حتما توی جمله بود. امروز یک ویدوئی از دوستی به دستم رسید که داشت توش به من سلام میداد و این وسط شوهرش هم آمد ، بعد یک دعوای کوچکی کردند وبعد دعوا با تصمیم شوهر تمام شد و دوستم صحبتهاش را ادامه داد. نمیدانم چرا هیچ وقت از این اتفاقها برای من نمی افتد؟ چرا هرگز یک دعوا با خوشی و خرمی با پیروزی طرف مقابل تمام نمیشود؟ چرا هرگز من نتوانستم در مقابل هیچ مردی» تسلیم» بشوم. هر مردی که پا به زندگیم گذاشت یک کوه دیگر بود که باید ازش بالا میرفتم و روی قله اش می ایستادم. این جنگ قدرت را با هرمردی در زندگیم داشتم. گاهی فکر میکنم تسلیم هم باید لذت خودش را داشته باشد. وقتی کسی اینقدر-حتی برای نیم ساعت شام- اینقدر برایت بزرگ باشد که تو خودت را تسلیم کنی.

دوست دارم تسلیم بشوم، دوست دارم یکبار هم که شده در پی فتح  کسی نباشم. تسلیم بشوم اینبار

1 پاسخ به “تسلیم

  1. گاهی فکر میکنم تسلیم هم باید لذت خودش را داشته باشد! شايد منم تسليم شدن را بلد نباشم واقعا … هرچه بيشتر مي گذره حس مي كنم روحيه سلطه جويي دارم برخلاف ظاهرم كه خيلي تسليمم … نمي دانم كلي فكر كردم به اين موضوع تسليم شدن كه نوشتي تسليم نشدن همراهه با تصور برتري خود فكر كنم …

پاسخی بگذارید

