باز از شراب دوشین در سر خمار دارم وز باغ وصل جانان گل در کنار دارم

بالاخره به راز وجود این حجم عظیم ادبیات (لااقل در فارسی که من با آن آشنایی داردم)درباره می و میخوارگی پی بردم. بالاخره پی بردم که چطورچنین حجم عظیمی ازادبیات به می، می نوشیدن و مستی اختصاص دارد. بالاخره فهمیدم اگر کسی فقط یکبار، حتی فقط یکبار لذت مستی ناب را چشیده باشد، اگر کسی حتی فقط یکبار اجازه داده باشد که مرزهای ذهن و روحش وسعت یابد،که از زمین فاصله گرفته باشد، که روحش به هرقدری که قدرت دارد، پرواز کرده باشد، آن فرد به یقین میداند که آنچه در پی مستی ناب می آید،لذتی است بی مثال که هیچ چیز دیگر در این دنیا به آن نمی ارزد. همین لذت مستی ناب است که همه دینداران را شورانده که یک عمر دینداری  به لحظه ای  مستی بفروشند. و خنده عالم بر همه آنان که از شراب الهی دم می زنند. شراب بیشک ماورایی است، ولی ماورایی که از  همین خمرخانه های زمینی  می آید.

نشسته ام  و فقط امشب شعر میخوانم، اینهم یک مستی دیگر:

 بیا ساقی آن می که حال آورد. کرامت فزاید کمال آورد.

یا:

خوشتر از فکر می و جام چه خواهد بودن, تا ببینم که سرانجام چه خواهد بودن

یا 

من و انکار شراب این چه حکایت باشد, غالبا این قدرم عقل و کفایت باشد

یا وقتی که خیام میگوید:

گویند بهشت  و حور و   کوثر  باشد

جوی می و شیر و شهد و شکر  باشد

پر کــن  قـدح  بـاده  و بـر دستم   ده
نـقدی  ز  هزار  نـسیه  بـهتـر  باشد.

یا 

چون   آمدنم  به  من  نبد روز  نخست
وین رفتن بی مراد عزمی ست  درست
بر خیز و میان  ببند  ای  ساقی  چست
کاندوه جهان به می  فرو خواهم  شست.

یا مولانا وقتی که میگوید:

شراب شیره انگور خواهم

حریف سرخوش مخمور خواهم

یا

زهی شراب و زهی ساغر و زهی ساقی

که جان‌ها و روان‌ها نثار باد نثار

بیا که در دل من رازهای پنهانست

شراب لعل بگردان و پرده‌ای مگذار

یا سعدی آن استاد سخن:

باز از شراب دوشین در سر خمار دارم

وز باغ وصل جانان گل در کنار دارم

سرمست اگر به سودا برهم زنم جهانی

عیبم مکن که در سر سودای یار دارم

ساقی بیار جامی کز زهد توبه کردم

مطرب بزن نوایی کز توبه عار دارم

1 پاسخ به “باز از شراب دوشین در سر خمار دارم وز باغ وصل جانان گل در کنار دارم

  1. چه مطلب ترغیب کننده ای! ما که به این لذت ناب پی نبردیم ولی وصف عیش شما نصف عیش ما خاصه در زمستان!

پاسخی بگذارید

