هر آنچه انسانی

یک مرحله یا شاید لحظه ای هست که آدم از من بودنش، از خود بودنش، از همه اینگونه بودنهایش رها میشود و آرام آرام میشود، کسی که میتواند کمی از خودش فاصله بگیرد ، از خودش  به عنوان «من» و همه تعلاقتش از سابقه فکری،ارزشهای اخلاقی، دلبستگی های فردی و اجتماعی گرفته تا دارایی های مادی و جاه طلبی های عادی زندگی روزمره ، آنقدر فاصله بگیرد که خودش را به عنوان یک «انسان ببیند. انسانی که در هر لحظه عمل و اندیشه اش انسانی است و درگیر محدودیتها و وسعت های روح یک انسان . وقتی که آدم از خودش آنقدر فاصله میگیرد که بتواند به قول بودا » خود را مشاهده » کند. درست همان لحظه های  نابی که آدم میتواند کناری بیاستد و خودش را هم مانند هر انسان دیگری مشاهده کند. در این لحظه آدم از قضاوت کردن خودش، از نگران بودن درباره نتیجه عمل، از سعی در چنین کردن و چنان نکردن رها میشود . آدم دمی به مشاهده خودش می نشیند،خودش را می بیند که می خندد،ناراحت میشود،می ترسد، حسادت میکند، دشمنی میکند،بزرگواری میکند، می بخشد، می ستاند، فراموش میکند و در همه این رفتارها با انسانهای دیگری مشترک است، آن لحظه است که وقتی آدم کشفی درباره خودش میکند، میداند که رازی از رازهای روح انسانی را کشف کرده است، که آدم در نربان شناخت روح بشر،ذره ای هرقدر کوچک بالا رفته است.لحظه ای رسید در زندگی من نیز که شاید برای کسرثانیه ی توانستم آنقدر از خودم فاصله بگیرم که خودم را مثل هر انسان دیگری ببینم(به دور از همه قوانین و باید و نباید هایی که این «من» مخصوص بر دست و پای ذهنم بند بسته بود)، در آن لحظه خودم را بخشیدم، همانطور که هر خطای بشری دیگری را می بخشیدم، همانطوری که هر آنچه که انسانی بود  در خودم را مشاهده میکردم ، می پذیرفتم و می گذشتم.لحظه ناب و درخشانی بود که هنوز از آن سرخوشم.

پاسخی بگذارید

