حقوق اولیه

امشب رفته بودم قدم بزنم که این فکر به ذهنم رسید که من توی این کشور یکسری آزادی ها یا مواهبی دارم که اصلا متوجه شان نیستم، به همان نسبت هم وقتی که توی ایران بودم، انگار متوجه نبودم که همینطور ساکت و بی صدا، چطور از یکسری حقوق اولیه محرومیم. من اینجا تقریبا هر وقت شبانه روز که دوست داشته باشم، با خیال راحت می روم بیرون قدم می زنم. این فکر که الان ساعت چند است و دیگر برای بیرون رفتن دیر است ،تقریبا دیگر وجود ندارد. حالا فقط ساعت خواب و بیداری و برنامه کاری ام است که تعیین میکند ،کی بروم بیرون بدوم یا قدم بزنم.توی ایران که بودم، با اینکه خانه ی اندیشه فقط 10 دقیقه با خانه ی من فاصله داشت، اگر شبی دیرتر از ساعت 11 خانه ی اندیشه می ماندم باید برادرم را خبر می کردم که بیاید همین ده دقیقه را  در همراهی من باشد.

شاید این اواخر که تهران بودم دیگر اصلا جانی نداشتم که این قضیه را تحلیل کنم،ولی امشب که توی برف پیوسته و نرمی که بر سرم می بارید، در کوچه ها و خیابانهایی که بین جنگلها کشیده شده بودم قدم میزدم، به دریاچه ی سفید پوش نگاه می کردم وراهم را از کنار اسطبل اسبها پیدا می کردم، به این فکر می کردم، چقدر چقدر  این حقوقی که ما زنان در ایران از آن محرومیم، ابتدایی  و اولیه است.باید قدمی برداشت، باید این جامعه کهنه و خسته را جوری به جلو راند

2 پاسخ به “حقوق اولیه

  1. زن ها، مرد ها… حتی گاهی حیوانات…
    فکر می کنم چیز هایی هست و چیزهایی نیست.

  2. نه اینکه حقوق اولیه حیوانات رعایت نشود، آن همه حیوان ستیزی توی تهران دل آدم را می سوزنه. اونهمه گربه ای که همیشه از همه جا وازده میشند. مردها هم کم حقوقشان زایل نمیشه ولی شاید وضعیت زنها اضطرااری تر باشه. لااقل به نظر من. گرچه من فکر میکنم وقتی که اندیشه برابری همه موجودات زنده پیش بیاد همه اینها با هم حل میشه. اصلا همه با هم اتفاق می افته. حقوق زنان،مردان،حیوانات،حتی گیاهان و کره زمین.
    شاید منظورت را درست نفهمیدم ؟ بگو اگر چنین است

پاسخی بگذارید

