سفر به سوئیس

این نوشته را  در قالب یک ایمیل،بعد از سفرم به سوئیس برای دوستانم در ایران نوشتم که از من خواسته بودند کمی از سفرم بگویم. سفر البته خیلی چیزهای دیگر هم داشت که حوصله ام نشد بنویسم،و البته این نوشته از اول برای وبلاگ آماده نشده بود و کمی حالت خصوصی دارد،ولی دیدم من مدتهاست که چیزی اینجا ننوشته ام، شاید بد نباشد که حداقل کمی گرد و خاک این صفحه را بتکانم.

سوئیس کشور بسیار زیبایی است. درست همانطوری که توی قصه های هایدی توصیف شده است. وقتی توی کوچه های»هایدی لند»جایی که قصه های هاید نوشته شده، می چرخیدم، می دیدم که توی کارتونها توی هیچ چیزی اغراق نشده است. کوهستانهای سوئیس به همان پاکی، تمییزی و زیبایی است که در داستانها توصیف شده است. وقتی که توی یکی از کوههای نزدیک به شمال سوئیس مهمان یک پیرمرد سوئیسی آلمانی زبان بودیم،  چهره تیپیک سوئیسی اش،صورت گرد و آفتاب سوخته اش ، من را درست یاد پدر دنی در کارتون»بچه های آلپ » انداخت. گرچه دامنه های آلپ در بخش فرانسوی سوئیس قرار دارد. دوستم در ژنو آن دامنه ها را نشانم داد و گفت شهری که لوسین  از روی کوهها عبور میکند تا برای دانی دکتر بیاورد، همان لوزان معروف است. بعدش دیدم من دارم از سرزمینی دیدن میکنم که برایم تا به حال فقط توی قصه ها وجود داشت.  و جالبی قضیه به این است که این سرزمین انگار از روی قصه ها ساخته شده نه قصه ها از روی این سرزمین.

کوهستانهایی که در عین پربرفی سبز هستند، دریاچه ها ی بزرگ و پر آب،باغهای  وسیع سیب و انگور و گاوهای خوشحالی که در دامنه کوهها برای خودشان می چرخیدند، شاید  سطحی ترین و اولین چهره سوئیس باشند که به چشم یک بازدید کننده می آید. ولی کمی بیشتر که بمانی، می بینی که نظم، آرامش و امنیت روح بیدار این کشور است.

خانه های بی حصار، درهای بی قفل،قطارهای منظم،ساعتهای دقیق و…. هر لحظه در این کشور به یادت  می آورند که در جهان اول داری قدم می زنی،جایی که از دود، ترافیک، بی عدالتی، تجاوز به حقوق همدیگر، ستم به حیوانات، معلولین، زنان و بچه ها خبری نیست. جایی که طبیعیت  قدر دانسته میشود، مردم حق و حرمتی دارند و جامعه،قدرت و اخلاق همه دست در دست همدیگر دارند تا  از این نظم دفاع کنند.

سوئیس کشوری است که مردم از سراسر جهان برای گذراندن دوران نقاهت یا استراحت به آنجا می آیند. آسایشگاههای گرانقیمت در روستاهای خوش آب و هوا،هتلهای مجهز، مراکز خرید و….ثروتمندان زیادی را به این کشور جذب میکند.

البته اینهمه حسن سوئیس را گفتم، چندی هم عیبش را بگویم.

سوئیس کشور بسیار گرانقیمتی است. در این کشور کمک های اجتماعی به سخاوتمندی کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد نیست. مردم همه پولدار هستند ولی اگر نیستند، به آسانی کمکهای دولتی دریافت نمی کنند.

مهاجر پذیری این کشور بسیار پایین است. اعطای شهروندی سوئیسی سالها طول می کشد و شرایط بسیار خاصی از جمله» سوئیسی شدن» دارد که در کشورهای دیگر مثل آلمان یا سوئد(کشورهایی که من اطلاع دارم)وجود ندارد. در این کشورها رعایت قوانین و گذراندن چند سال از زندگی در کشور میزبان کفایت میکند.

شاید بدی دیگر به نظر من حجم عظیم باغهای زیر کشت  انگور و سیب بود که عمدتا برای  تولید شراب زیر کشت می روند. حجم عظیممی از جنگلها به باغ تبدیل شده یا اگر هم از ابتدا چمنزار بوده اند ، کشاورزی  پی در پی خاک  آن منظقه را فقیر میکند. از سوی دیگر تولید زیاد دام و لبنیات مثلا همان پنیر معروف سوئیسی به نظر من گرچه خیلی از نظر فرهنگی و توریسیتی پر اهمیت است ولی در نهایت به کره زمین آسیب می رساند.

شاید بدی دیگر سوئیس این باشد که سوئیس کشور پولدارهاست،  ولخرجی های شاهزاده های عرب در این کشور شهره خاص و عام است.  از نظر برابری جنسیتی هم مسایلی وجود دارد .متاسفانه خرید و فروش سکس در این کشور قانونی است و در بسیای مشاغل برای کار برابر دستمزد زنان از مردان کمتر است.

برای من به  جز زوریخ که بزرگترین شهر سوئیس است و یک شهر بین المللی بسیار زنده و پر نبض است، سایر جاهای سوئیس، کمی غیر واقعی و کارتونی آمدند. آن آرامش،نظم، گاوها، چمنزارها، جوری برای من که دختر شهر هستم غریب بودند. حتی ژنو زیبا هم که به قول دوستانم، محل گذر همه است و همه آدمهای دنیا حداقل مدتی در این شهر زندگی کرده اند، آنقدر پر نبض و زنده نبود که زوریخ بود.زوریخ کمی من را یاد برلین،شهر محبوبم، انداخت. شاید  علت  آن بزرگی شهر، ایستگاه بزرگ قطارش، ساختمانهای بزرگ تجاری و اداری و شاید هم آن انگلیسی  سوئیسی ها با لهجه شیرین آلمانی شان بود ، اینکه اسم هرجایی که دوست دارند را به آلمانی می گویند یا همه ش ها را ک تلفظ میکنند.

حالا من برگشته ام به سکوت زیبای استکهلم و دوستانی که هزاران کیلومتر از من دور هستند.

پاسخی بگذارید

