human, so human

بسیار انسانی!

یکبار با همکلاسی افغانی ام  در کلاس زبان سوئدی صحبت میکردم، وسط صحبتش گفت که یک دوست ایرانی به اسم حمید یا مجید داشته  ولی مدتی است که » نشان وی از من گم شده است». باقی صحبت آن همکلاسی افغان را به یاد نمی آورم ولی  اصطلاح قشنگش درباره گم کردن کسی را بسیار دوست دارم. چقدر قشنگ گفت: «نشان وی از من گم شده است».

حس میکنم این اصطلاح خیلی خوب حال این روزهای مرا بیان میکند، وقتی که نشان کسی از من گم می شود. آدمهای اطرافم نشانشان از من گم می شود، از زندگی ام گم می شوند. می روند. می روند تا در مه گم شوند.

آدمهای کمی که توی زندگی ام پیدا کرده بودم، مثل ستونهای محکم زندگی اجتماعی و حتی شاید هویت فردی برای خودم فرضشان کرده بودم.ولی حالا یکی یکی نشانشان از من گم میشود. یکی یکی با باد می روند.

ولی این همه روایت نیست، روایت ترسناک تر اینست که «نشان من از ایشان گم شده  باشد». این بیشتر مرا می ترساند که نکند من رفته ام ؟ نکند این رشته مدتها پیش گسسته شده بود؟ نکند این من بودم که همراه باد رفته بودم و نشانم از دیگرانم گم شده بود؟

به این سوال که می رسم،یکبار دیگر در خودم می شکنم. جمله اندیشه را که سالها پیش به من گفت به خوبی به یاد می آورم: /اگر می شکنی ،یعنی که سختی، هنوز سختی. نرم باش. چوب نرم نمی شکند/ . میدانم که هنوز سختی های زیادی دارم، شاید این شکستن با خودش برایم آن نرمی و لطافتی بیاورد که درپی اش هستم. می شکنم یکبار دیگر، همه دردش را در روحم حس میکنم تا به یادبیاورم که من سخت بوده ام. جایی که می باید نرمی و انعطاف نشان می دادم، سخت بوده ام. شاید جایی که می باید می دیدم، چشمانم بسته بوده، جایی که باید قدم بر می داشتم، ایستاده ام،جایی که باید دست دوستی را می گرفته ام، دستم در آستین قبایم پنهان بوده است.

شاید همه ماجرا از یک خودشیفتگی آب میخورد؟ شاید از این روست که آدمهای اطرافم را ندیده ام، آمدنشان را شاید ولی آرام آرام خزیدن و رفتنشان از زندگی ام را ندیده ام. شاید …

می شکنم، یکبار دیگر می شکنم، می خواهم اینبار نرم باشم. آنقدر نرم و لطیف که حتی خزش باد نرمی در قلب دوستانم را حس کنم.

پاسخی بگذارید

